توسعه فرهنگ و سازندگی

هیچ دلیلی ندارد که ما بگوییم ملت ایران موقعیت ویژه‌ای دارد و خداوند تقدیری جدا از سایر ملت‌ها برایش مقدر کرده است. اگر هم اکنون یک حرکت حساب شده، منظقی، واقع بینانه و جدی در مقابله با این وضع به عمل نیاید. هیچ دلیل مطمئنی وجود ندارد که در آینده توانایی جبران و عادی سازی وضعیت را داشته باشیم.

باید ره صد ساله را یک ساله بلکه یک شبه پیمود و باید مالک و صاحب اختیار تکنولوژی و ابزار و ادوات علم و تحقیق شد و از تجربه بشریت در این رابطه استفاده کرد، باید فرهنگ علم و تحقیق و علم پروری و دانش دوستی و بها دادن به تحقیقات و محقق در جامعه رشد کند و مراکز علمی و تحقیقاتی به معنی واقعی کلمه توسعه پیدا کنند.

بدیهی است در سایه باروری مغزها، صنعت و دانش فنی به معنی صحیح و واقعی کلمه ارتقاء خواهد یافت و ملاک پیشرفت و شاخص سنجش رشد و توسعه، رشد ابتکارات علمی و فنی و به روز بودن اطلاعات است. و بکار گرفتن همه این‌ها در جهت تحقیق هدف‌های والای الهی و اندیشه عدالتخواهی انسان ارزش واقعی خود را باز می یابد.

اسلام در مورد تفکر تأکید فراوانی دارد. در قرآن تقریباً حدود ۴۰۰ بار در آیات مختلف به تفکر و مشتقات آن اشاره شده است کشورهای پیشرفته نیز به تحقیق توجه خاص

 

دارند و در این زمینه سرمایه ‌گذاری‌های عظیمی کرده اند.

سرمایه‌گذاری در بخش‌های آموزش و تحقیقات به حدی حائز اهمیت است که چنانچه لازم شـــود می توان از مخــــــارج غیرضـــروری و غیرحیاتی جامعه به عنوان صرفه‌جویی حذف شده و در قسمت آموزش و تحقیق سرمایه‌گذاری شود. درنگ جایز نیست نتیجه این فداکاری از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیز هست و اعتبارات مصرف شده به نحو دیگری عاید جامعه خواهد شد.

مثلاً اگر در یک محدوده زمانی ترتیبی اتخاذ شود تا پارچه کمتری از خارج وارد شود و به موازات آن مابه‌التفاوت به دست آمده به تقویت آموزش و تحقیق در زمینه رفع نقایص و بهبود تولیدات داخلی اختصاص یابد، قطعاً به نتیجه مطلوب رسیده و شاهد رشد صنایع نساجی در کشور خواهیم بود.  ایجاد و تقویت روحیه اعتماد به نفس تکیه بر خود و اتکای به امکانات موجود، به حق می تواند در خوداتکایی موثر باشد.

مطلب پیشنهادی

شماره ۹۷۳ روزنامه سراسری عجب شیر

شماره ۹۷۲ روزنامه سراسری عجب شیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

http://www.20script.ir