نماینـده مـجلس وامدار نباشد

نماینده مجلس نباید خود را وامدار شخص یا جناح خاصی بداند، چرا که متاسفانه برخی از افراد  و یا جناحها با کمک مالی به کاندیدای انتخابات مجلس آنها را به عامل خود تبدبل می‌کنند و در واقع کاندیدای مورد نظر، دیگر نماینده آحاد ملت نیست و تنها حامی منافع همان شخص یا جناح می‌شود. چیزی که اکنون نیز با کمال تاسف در مجلس شاهد برخی از این افراد هستیم. اما کسانی هم هستند که پایگاه مردمی داشته و خود را تنها متعلق به مردم و خدمتگذار آنها می‌دانند..

مشارکت مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی، به هر شکل که صورت گیرد، زیبا و ستودنی است. زیباترین حضور یک ملت پای صندوق های رأی هنگامی تحقق می‌یابد که نامزدهای اصلح، یعنی بهترین و برترین افراد، به نمایندگی مجلس انتخاب شوند.

انتخابات به عنوان عالی ترین مظهر حضور مردم در عرصه سیاسی و مهمترین مجرای تحقق حاکمیت مردم است. نظام مردم سالار نظام حاکمیت مردم بر سرنوشت

خویش، نظام داشتن

حکومتی برخاسته از مردم و پاسخگو دربرابرمردم است. برگزاری انتخابات مشارکت آمیز و رقابتی احساس مسئولیت نظام در مقابل خواست های جامعه را افزایش می‌دهد. انتخابات موجب افزایش احساس مسئولیت حاکمان در مقابل خواست های جامعه می‌شود

انتخاب نامزدهای اصلح، آثار و برکات فراوانی در پی خواهد داشت که مهم ترین آنها، تصویب قوانین و مقررات منطقی و عادلانه است. نماینده اصلح، با دردهای مردم آشناست و بهترین راه را برای درمان آن برمی گزیند. نماینده اصلح، هرگز به دام فساد و زد و بندهای سیاسی نمی‌غلتد و هیچ گاه به فکر گرفتن رشوه یا پارتی بازی نمی افتد. ازاین رو، دستش برای مبارزه با فساد، باز و صدایش برای دفاع از حقوق مردم، بسیار بلند است. پس بهتر آن است ما نیز با همان یک رأی خود، به انتخاب نامزدهای اصلح یاری رسانیم.

این روزها که فصل انتخابات و تبلیغات است، بسیاری از مردم از یکدیگر می‌پرسند: به چه کسی رأی دهیم و کدام فرد یا کدام فهرست از بقیه افراد یا فهرست‌ها بهتراست؟ بی شک، این پرسش دشواری است که پاسخ گفتن به آن چندان آسان نیست. واقعا چه کسی می‌تواند از میان این همه نامزد انتخاباتی، بهترین و برترین افراد را مشخص کند؟

به نظرمی‌رسد برای پاسخ به این پرسش، باید به سراغ ملاک های برتری رفت و با تکیه بر ملاک‌ها و معیارهای معیّنی، نامزد اصلح یا به عبارت دیگر، نماینده بهتر و برتر را تشخیص داد. ازمیان ملاک های متعددی که برای نماینده اصلح می‌توان بیان کرد، دو ویژگی «تعهّد و تخصص» از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است. ویژگی تعهّد، یعنی ایمان و تقوا داشتن، موجب پای بندی دایمی نماینده مجلس به قانون و حمایت همیشگی از اصول و ارزش های دین و انقلاب می‌شود. همچنین تخصص، یعنی علم و تجربه کافی داشتن در امور سبب موفقیت و کارآمدی نماینده مجلس در انجام مسئولیت هایش خواهد شد. براین اساس، هرچه تعهد و تخصص یک فرد بیشتر باشد، شایستگی اش برای حضور در مجلس زیادتر خواهد بود.

یکی ازمواردی که باید کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی با آن آشنا باشند وظایف یک نماینده مجلس است. متاسفانه بسیاری از مردم و گاها خود نماینده‌ها امور اجرایی را جزء وظایف نماینده مجلس می‌دانند در حالی که این وظایف بر عهده دستگاه های دولتی و قوه مجریه می‌باشد.

مجلس در نظام جمهوری اسلامی ایران از اهمیت ویژه و والایی برخوردار بوده و محور بسیاری از تصمیم گیری-ها، قانونگذاری‌ها، برنامه ریزی‌ها است و چراغ هدایت دولت و ملت را به دست دارد. مجلس پایگاه اساسی نظام و مردم و مایه حضور و مشارکت واقعی مردم در تصمیم گیری‌ها و مظهر اراده ملی است. با توجه به نقش مؤثر و مهم مجلس در نظام کشور، وظایف عمده مجلس در دو بخش خلاصه می‌گردد: الف- قانونگذاری ب – نظارت

متاسفانه درجامعه ما شواهد و قرائن نشان می‌دهد که عده کثیری از مردم مخصوصاً درمناطق کوچک و محروم علم و اطلاع دقیقی از وظایف واختیارات مجلس و نمایندگان آن نداشته و به نماینده ی مجلس، همانند یک مسئول اجرایی نظیر فرماندار نگاه می‌کنند برهمین اساس توقع و انتظاراتی که از یک نماینده مجلس دارند که از یک فرمانداردارند.

شیوه انتخاب، انتظار و حمایت از یک نماینده ی مجلس بر اساس همین بینش درمناطقی کوچک ومحروم متفاوت از مناطقی است که از رشد و مدنیت بیشتری برخوردار بوده و نگاه متفاوتی به مجلس و نماینگان آن دارند.

مردم مخصوصاً خانواده هایی که فرزندانشان از معظل بیکاری رنج می‌برند حداکثر کاری که از یک نماینده انتظار دارند، پیدا کردن شغلی برای فرزندانشان است.

جوانانی که بدنبال کسب و کارنتوانسته اند ازفیلتر سلایق وباندهای استعماری عبور نمایند انتظار دارند که نماینده ی مجلس به آنها کمک کند که از این فیلترعبور نمایند.

رقیبان در ادارت دولتی، تعدادی بدنبال استفاده از نماینده ی مجلس برای تصدی پستهای دولتی یا حفظ پستهای سابق خود هستند و تعدادی نیز بدنبال احقاق حقوق از دست رفته خود و کنار گذاشته شدن مسئولینی هستند که به نحوی از انحا، حقوق آنان را ضایع کرده یا به آنها بی توجهی نموده اند.

جوانان پرانرژی، تحصیل کرده یا با تحصیلات کم، جویای کسب و کار و متعاقب آن ازدواج و زندگی هستند و به دنبال روزنه ای می‌گردند تا از طریق آن از معظل بیکاری رهایی یافته و به زندگی خود سامان دهند.

فقدان تشکلات صنفی و احزاب قوی و واقعی به عنوان چهارمین عامل باعث سردر گمی افرادی می‌شود که دغدغه سیاسی داشته و در خود توانایی و قابلیت خدمت به کشور در پست های سیاسی را می‌بینند و به دنبال روزنه ای برای اثبات قابلیت های خود هستند.

مسلماً نمایندگان مجلس به صورت قانونی قادر به حل مشکلات مردم می‌باشند اما نه به صورتی که بعضی کاندیداها وعده می‌دهند و مردم نیز انتظار دارند،

اگر نماینده مجلس طرحها و قوانین رابه طور دقیق مطالعه نماید،در فهم مطلب به تحقیق اندک اکتفا نکند و با قدرت علمی کافی در صحنه مجلس وارد شود می‌تواند در عین استقلال رای امکانات رفاهی لازم را نیز به حوزه انتخابیه خود نیز اختصاص دهد. بعضی‌ها وکالت مجلس را با شورای محلی اشتباه می‌گیرند و مثلا کسانی که رای به وکیل داده اند انتظار دارند که نماینده آنها در جهت رفاه و آسایش مردم آن حوزه کوشش نماید.و امکانات رفاهی  موکلین را افزایش دهد و در مجموع وکیلی را خوب و موفق می‌شناسند که در این نوع کارها موفق باشد درحالی که تنها این موارد، وظایف مربوط به نماینده مجلس نیست. تنها پیگیری چنین اموری او را از وظایف اصلی که اعمال حاکمیت از طریق قوه مقننه است باز می‌دارد. نمایندگان مجلس باید تمام وقت خود را در جهت مسایل اساسی و کلی و خط مشی عمومی مملکت صرف نمایند. نماینده مجلس به همان اندازه که به حوزه انتخابیه خود توجه می‌کند باید به سایر نقاط کشور نیز توجه کند و دردهای عمومی مملکت را بشناسد و اگر از مسئولین اجرایی ،اجرای امری را برای حوزه انتخابیه‌اش می‌خواهد نه به عنوان اینکه منتخب آن منطقه می‌باشد و اهالی از او انتظار اقدام دارند،بلکه باید به این عنوان باشد که مشکلی در قسمتی از مملکت وجود دارد و او از آن مطلع است و از دیگران بیشتر به آن مشکل آگاهی دارد و راه حل آن را می‌شناسد.

یک نماینده غیر از قانونگذاری و نظارت بر حسن انجام آن از قدرت اجرایی دیگری برخوردار نیست. به بیان دیگر یک نماینده غیر از تصمیم گیری در تصویب یا ردطرحها و لوایح موجود و نظارت بر اجرای قوانین جاری در دستگاههای مختلف اختیار قانونی دیگری ندارد و تمام وظایف او در چهار چوب اختیارات قانونی کاملا تعریف شده و مشخص است. با وجود اینکه مجلس شورای اسلامی مظهر مردم سالاری دینی است اما خیلی از افراد هنوز با وظایف و اختیارات قانونی آشنا نیستند و از همین رو آنها را حلال تمامی مشکلات خود می‌پندارند و از نقش مهم و اساسی نمایندگان در سیاست های کلان قانون گذاری و نقش نظارتی آنها غافلند.

مطلب پیشنهادی

شماره ۹۷۳ روزنامه سراسری عجب شیر

شماره ۹۷۲ روزنامه سراسری عجب شیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

http://www.20script.ir