جهانگردی و رهبران سیاسی

توریسم با پدید آوردن تفاهم میان ملت‌ها به پیشبرد و استواری صلح جهانی کمک‌های شایسته‌ای می‌کند. امروزه ارزش سیاسی جهانگری به صورت اصلی مسلم در آمده و اعتبار جهانی به خود گرفته است، جهانگردی و سیاست چنان با هم تلفیق یافته‌اند که باید در صحنه سیاست جهانی هم آن را به حساب آورد. اثرات ناشی از این دو پدیده نیز اقتضا می‌کند که به این صنعت توجهی بیشتر و دقیق‌تر شود و باید نظم و انتظامی به آن داده شود که بتواند به گونه ابزاری موثر، تفاهم متقابل ملت‌ها را فراهم نماید و از این راه به استواری صلح جهانی کمک کند. در صحنه روابط بین المللی، جهانگردی قادر به ابتکار عمل نیست ابتکار عمل در این مورد در دست نیروهای سیاسی است ولی اگر نیروهای سیاسی بخواهد در طریق صلح و دوستی گام بردارند. جهانگردی در این رابطه کمک موثری خواهد نمود.

شکل روابط بین‌المللی دنیای معاصر را عوامل گوناگون تعیین می‌کند شناخت این عوامل و به کار بستن هر کدام از آن‌ها در جای خود مناسب و انجام و به کار بستن

آنها در عهده رهبران سیاسی است و این رهبران سیاسی هستند که می‌توانند جهانگردی را به عنوان ابزاری برای پدید آوردن اعتماد و اطمینان و همدلی و تفاهم به کار گیرند رهبران سیاسی باید راه را هموار کنند تا جهانگردی تصمیمات سیاسی آنان را باور سازد.

جهانگردی یکی از صنایع در حال رشد جهان بوده و عموماً کشورها در تمام مراحل توسعه به طور فراینده‌ای به آن وابسته هستند. توسعه این صنعت به ویژه در کشورهایی که به دنبال دستیابی به رشد پایدار می‌باشند از اهمیت ویژه‌ای بر خوردار است. سئوال اساسی که در مورد بخش جهانگردی مطرح است آن است که دولت‌ها چه نقشی را برای خود در مسئولیت‌های خاص خویش نسبت به جهانگردی قائل بوده و چگونه ارتباط این بخش را با مدیریت سایر بخش‌ها در نظر می‌گیرند. صنعت جهانگردی کشور به عنوان یک صنعت فرابخشی، فعالیت‌های مختلف را دربرگرفته و با کلیه بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به طور مستقیم و غیرمستقیم تعامل دارد. بررسی انواع کالاها و خدماتی که با گسترش صنعت جهانگردی تولید و عرضه می‌شود، نشانگر اثرات متقابل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی صنعت جهانگردی با دیگر بخش‌های مهم اقتصادی است. به طوری که با توسعه صنعت جهانگردی، بخش‌های صنعت و کشاورزی با افزایش تقاضا برای صنایع مصرفی و صنایع سنتی، و بخش ساختمان با افزایش سرمایه‌گذاری در گسترش تأسیسات اقامتی، راه‌ها و جاده‌های مناسب…، و بخش خدماتی با افزایش تقاضا برای بهره‌برداری از امکانات اقامتی سنتی و مدرن، و خدماتی پذیرایی، خدماتی حمل و نقل و ارتباطات، انواع خدمات مالی و خدمات آموزشی و فرهنگی و غیره روبرو می‌شود.

یکی از آثار مهم و مفید پیشرفت جهانگردی در کشورهای در حال توسعه ایجاد فعالیت و کار و استفاده از نیروی انسانی نیمه متخصص است. جهانگردی به صورت یک بخش اقتصادی فعال می‌تواند از عامل کار، بیشتر از سایر عوامل تولید استفاده کند و موجبات بالا بردن سطح اشتغال را در کشورهای در حال توسعه فراهم آورد.

گردشگری صنعتی است که به طور مستقیم و غیرمستقیم در اکثر فعالیت‌ها چون شبکه ارتباطی، تولیدات کارخانه‌ای، تبلیغات، ورزش، کالاهای ورزشی، ابزار آلات، پوشاک، تولیدات غذایی و مراقبت‌های بهداشتی تأثیر قابل توجهی دارد. بعلاوه گردشگری در رشد رسانه‌های ارتباط جمعی به ویژه در بخش روزنامه‌ها نقش غیرقابل انکاری دارد. هم چنین تعداد زیادی از فعالیت‌های انتشاراتی رسانه‌های دیداری (تصویری) به طور مستقیم و غیرمستقیم در رشد عرضه و تقاضای بخش گردشگری تأثیر می‌گذارند. پرواضع است که کشور ایران می‌تواند از منابع در خور توجه میراث ارزشمند خود بهره‌مند گردد که آسان‌ترین و اقتصادی‌ترین روش در جهت رسیدن به این مهم فعال کردن صنعت گردشگری می‌باشد.

گردشگری پس از درآمد نفت و صنعت خودرو سودآورترین سرمایه‌گذاری در دنیاست و نقش بسزایی در ایجاد اشتغال کلان و تحصیل درآمدهای ارزی دارد امروزه صدها میلیارد دلار نصیب کشورهایی می‌شود که در صنعت گردشگری سرمایه‌گذاری کرده‌اند با وجود این که ایران از نظر برخورداری از میراث فرهنگی و آثار باستانی بسیاری غنی است اما تنها ناچیزی از بازار جهانی گردشگری را به خود اختصاص داده است.

مطلب پیشنهادی

شماره ۹۷۳ روزنامه سراسری عجب شیر

شماره ۹۷۲ روزنامه سراسری عجب شیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

http://www.20script.ir