احزاب ابزار تجلی اراده ملت

ما امروز وامدار خون شهدای انقلاب و هشت سال دفاع مقدس هستیم و امانتی بزرگ برگردن ماست تا با دروغ، نفاق، فتنه و نفوذ مبارزه کنیم تا با ناامید کردن دشمنان داخلی و خارجی، ایران اسلامی را به جایگاه شایسته خود در منطقه و جهان برسانیم. در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی بر اهمیت این روز بزرگ افزوده است. جهانیان ما را به نظاره نشسته اند و دشمنان از هر حربه ای برای تخریب نیروهای ارزشی و خدمتگزار استفاده می‌کنند و سعی برای حاکم کردن فضای یاس بر جامعه دارند و برای تضعیف نظام مقدس جمهوری اسلامی از هیچ تلاشی فروگذار نیستند.

انتخابات تجلی حضور و مشارکت سیاسی مردم و عرصه تحقق اراده ملت برای تعیین سرنوشت خویش است از این رو انتخابات دارای اهمیت و جایگاه بلندی است و مردم نقش بزرگی در ایفای این رسالت و تکلیف بزرگی بر دوش خواهند داشت. درکنار حضور حداکثری مردم، موضوع بسیار مهم واساسی که وجود دارد انتخاب آگاهانه نامزد‌ها بعنوان نماینده مجلس است که اهمیت آن از مشارکت

حداکثری اگر بیشتر نباشد، کمتر هم نیست چرا که مجلس در راس امور بوده و می‌تواند درهمه مسائل داخلی وخارجی اظهار نظر نموده و درباره آنها تصمیم‌گیری و قانون‌گذاری نماید، درتمام امورکشورتحقیق وتفحص‌کند، به وزیران رای اعتماد بدهد، از وزیر سئوال‌کند یا استیضاح کند، ازحقوق ومصالح ملت دفاع کند و…

بنابراین باید دنبال نامزدهایی بود که بدانند شرح وظایف مجلس شورای اسلامی چیست ؟ واصولا برای چه کاری به مجلس می‌روند ؟ بتوانند نقش نظارتی وقانون گذاری خود را با توجه به نیازهای مردم وکشور به نحواحسن ایفا نمایند، نامزدی که به حقوق ملت آشنایی نداشته باشد طبیعتاً نمی‌تواند از آن دفاع نماید، باید به نامزدهایی رای داد که پاسدارحریم اسلام باشند، نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی باشند ، نگهبان مبانی نظام جمهوری اسلامی باشند، پایبند به استقلال و اعتلای کشور باشند، دارای تخصص، تبحر، شجاعت، آشنا به مسائل داخلی و بین المللی ، امانت دار، قانونمند، غیر وابسته به کانون‌های ثروت وقدرت، اخلاق مدار، رعایت کننده مصالح عمومی ومنافع ملی باشند و از انتخاب افراد ناکارآمد، سبک، فرصت طلب به جد خودداری کرد .

کشورزمانی متحول می‌شود که مجلسش قوی و کارآمد است ، زمانی مسائل و مشکلات مردم وکشورحل خواهد شد که نمایندگانش کاربلد باشند، عدم توجه به تبلیغات غیرسالم وفریب کارانه ، بی اعتنایی به شگردهای تبلیغاتی برخی نامزدها ازجمله مظلوم نمایی، تبلیغات دروغین واغوا کننده ، حقیقت نمایی، انتخاب احساسی و بدون مطالعه سوابق نامزدها، پرهیز از هرگونه انتخاب طایفه ای عشیره‌ای در این راه مهم و تعیین کننده خواهد بود.

نتیجه آنکه مشارکت حداکثری مردم توام باعلاقه و احساس وظیفه، همراه با مطالعه و انتخاب آگاهانه گزینه های پیش رو، درتشکیل مجلس کارآمد و قوی بسیارموثر و سرنوشت ساز بوده و آهنگ حل مسائل و مشکلات کشور و مردم راسرعت بیشتری خواهد داد.

فعالیت احزاب درکشورهای جهان دارای سابقه زیادی است و هرکشوری نیازمند توسعه نقش احزاب در اداره حکومت خود است احزاب باید اعتقاد و تئوری خود را در حزب کار ببرند و از کلیه ظرفیت های نخبگان جامعه استفاده کنند به طوری که از فعالان همه عرصه مانند؛ اقتصادی، کشاورزی و علمی در آن عضویت داشته باشند و به ‌همین‌ دلیل‌ وقتی به قدرت می‌رسند از همین افراد نخبه برای اداره کشور استفاده کنند.

احزاب به معنای واقعی، زمینه ساز انتخابات، باصلابت و سالم هستند و نقش بسیار تاثیر گزاری در روز شکل‌گیری انتخابات دارند و نقش تمامی احزاب در انتخابات قابل کتمان نیست و نیروی محرکه خوبی در به وجود آوردن خروجی های مثبت در راستای ترقی نظام و حضور حداکثری آگاهانه در پای صندوق‌های رای هستند.

در حالت کل احزاب در چارچوب قانون و رسالتی که بر عهده دارند می‌توانند از ورود افراد غیرلایق بر معقوله انتخابات جلوگیری کنند چرا که دیگر افراد تنهایی و حرف و حدیث های زیاد بر رقابت های انتخاباتی ورود نمی کنند بلکه این احزاب هستند که افراد را بر اساس شاخص و معیارهای مورد نظر و برحسب کفایت و تخصص، تجربه معرفی می‌کنند احزاب سیاسی کارکردهای زیادی دارند؛ ارائه اطلاعات و شکل دادن مناسب به افکار عمومی در حفظ مشارکت یکی از این کارکردها است اصولا احزاب در این گونه زمینه‌ها احساسی عمل نمی‌کنند بلکه هدف آنها هدایت درست افراد به سمت صندوق های رای و انتخاب نامزدهای مورد نظر حزب است به همین خاطر به نوعی می‌توان گفت احزاب بهترین معلمان دروس سیاسی هستند این یک امر مسلم است که انسان به صورت فردی توانایی اعمال نفوذ زیادی به حکومت ندارد و تنها با یکی شدن با دیگران می‌توانند نفوذ و تاثیرگزاری به مقامات حکومتی داشته باشد و تجربه نشان داده است که افرادی که عضو یک حزب یا گروه سیاسی شناسنامه دار هستند شانس بیشتری از افراد غیر حزبی دارند.

حزب می‌تواند با آگاهی دادن به بینش سیاسی جامعه، افراد موجهی را معرفی کنند پس برای دست یابی بر توسعه سیاسی و اقتصادی، ایجاد احزاب قانونی و قدرتمند لازم است و با توجه به این که احزاب ارتباط مستقیمی با انتخابات دارند پس به منظور انجام یافتن بهینه، همین مهم شکل گرفته و بیشتر کار اصلی آنها به برگزاری انتخابات مربوط می‌شود. احزاب باید در اصل محور هر انتخابات در کشورهای مردم سالاری باشند اما متاسفانه احزاب در ایران با توجه به مشکلات اقتصادی، کمبود بودجه و عدم برنامه ریزی نقش کمتری در انتخابات دارند و حزب که به دلایل بودجه‌ای در شهرستان‌ها دفاتر و رسانه ندارند قطعا نمی‌تواند در انتخابات موثر باشد

مطلب پیشنهادی

شماره ۹۷۳ روزنامه سراسری عجب شیر

شماره ۹۷۲ روزنامه سراسری عجب شیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

http://www.20script.ir