نقش دولت در توسعه اقتصادی

دولت باید از طریق فرمول بندی برنامه­ های عمرانی تأمین خدمات ضروری را در سرلوحه فعالیت­ های خود قرار دهد.

اکنون اکثر اقتصاددانان جهان، بدون توجه به مکتب فکری شان، متفق اقول ­اند که برای چیره شدن بر تنگناهای موجود کشورهای در حال توسعه، دخالت دولت در فعالیت­ های اقتصادی ضروری است و دولت باید نقش عمده­ای در روند توسعه اقتصادی داشته باشد. دولت، در واقع، نمی­ تواند به مثابه یک ناظر بی­طرف عمل­ کند. مشکلات کشورهای در حال توسعه آنچنان پیچیده و گسترده است که نمی ­توان حل آنها را به عهده بازار آزاد و مکانیسم قیمت گذاشت. بخش خصوصی توانایی حل این معضلات را ندارد، زیرا فاقد توانایی مالی، ابتکار، رشد کافی و انگیزه­ های لازم است. بنابر این، دخالت دولت در فعالیت­ های اقتصادی بخش جدایی ناپذیر توسعه اقتصادی این­ کشور هاست.

دولت­ها در اولین گام باید با اتخاذ سیاست­های مناسب هم و غم خود را صرف حل معضلات اجتماعی- اقتصادی موجود این کشور بکند تا بتوان هر چه سریعتر از حالت رکود تاریخی تولید، جدا شد. در مراحل اولیۀ توسعه اقتصادی، سرمایه گذاری ها باید در آن دسته از طرحها صورت گیرد که صرف جویی هادر مصارف خارجی را ترغیب می­ کند. به عبارت دیگر، دولت می­ تواند با افزایش سرمایه­ گذاری در طرح­های بالاسری اقتصادی و اجتماعی مانند تأمین­ نیرو، آموزش و پرورش، گسترش شبکه حمل ونقل، بهبود تسهیلات بهداشتی و جزآن، رشد اقتصادی را تقویت کند. این فعالیت­ ها معمولاً بسیار پر هزینه نیستند ولی با مخاطرۀ زیادی همراه­اند و چون نرخ بازده در مورد آنها بسیار بطیء و غیر مستقیم­ است، بنابر این بخش خصوصی تمایلی به سرمایه­گذاری در این پروژه­ ها ندارد.

باید رشد بخش های مختلف اقتصادی را نیز متعادل ساخت تا هر چه سریعتر حالت توان بین عرضه و تقاضا در تمام بخش­ها برقرار شود. در نتیجه ­دخالت دولت در ایجاد تعادل ضروری است دولت می­ تواند با اعمال سیاست­ های اقتصادی گوناگون جریان تولید، توزیع ومصرف خدمات و کالاهای مختلف را کنترل کند. دولت برای رسیدن به این اهداف، از روش­های کنترلی فیزیکی مستقیم و غیر مستقیم و سیاست­های پولی ­و مالی استفاده می­ کند.  این حربه­ ها می­ تواند عامل بالقوه مثبتی در جهت تعدیل با برابریهای اقتصادی عمیق و ناهنجار در کشورهای در حال توسعه باشد. از میان بردن شکاف های اجتماعی و اقتصادی و ایجاد شرایط سیاسی، روانی و عقیدتی مناسب برای تقویت توسعه اقتصادی از وظایف مهم دولت در این کشورها به شما می­ رود. ایجاد تغییرات در طرز تفکر اجتماعی و فرهنگی مردم در کشورهای در حال توسعه عامل مهمی است که آمادگی پذیرش تغییرات اقتصادی را در بین طبقات مختلف مردم به وجود می ­آورد.

جعفر شکوریان

مطلب پیشنهادی

شماره ۹۷۳ روزنامه سراسری عجب شیر

شماره ۹۷۲ روزنامه سراسری عجب شیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

http://www.20script.ir